אילו הטבות למשכנתא יש לתושבי הפריפריה

מקובל לחשוב שפריפריה אלו הם יישובים כפריים, מבודדים אבל למעשה פריפריה יכולה להיות גם עיר גדולה שמרוחקת ממטרופולין גדול ממנה. במדינת ישראל מקובל לכנות את אזור המרכז כחולש מהעיר חדרה בצפון ועד גדרה בדרום, למרות שעם התפתחות התחבורה וערים כמו חיפה ובאר שבע המונח מתרחב ואזור הפריפריה מתרחק אף יותר. 

פריפריה בצפון ובדרום

לאורך כל שנות הקמת מדינת ישראל מימי החלוצים היה חשוב ליצור ציר שיאפשר להגן על היישוב היהודי מפני אויבים מחוץ ומבפנים. עולם חדשים שהגיעו, לרוב מצפון אפריקה ואסיה שלא הכירו היטב את מפת היישובים הארצית, נשלחו ליישובי ספר, מרוחקים מערים כמו ירושלים, לרוב ללא מקורות פרנסה רבים, ללא רשויות תמיכה ומוסדות ממשלתיים כמו מערכת חינוך יציבה וכך נוצרו עיירות הפיתוח, מצב שהוביל לפערים חברתיים וכלכליים רבים בין המרכז לפריפריה. 

עידוד מגורים בפריפריה 

למדינה יש סיבות רבות כדי לעודד מגורים בפריפריה. כדי לצמצם את עומס הנדל"ן במרכז וכדי למשוך קבלנים להשקיע בבניה בפריפריה, כדי לאפשר ולמשוך זוגות צעירים שאין באפשרותם לרכוש דירה במרכז ומאידך אפשר למצוא בשפע דירות למכירה בעכו לדוגמה. סיבות נוספות הן הזרמת דם צעיר וצמצום הפערים בערי הפריפריה, גידול באוכלוסייה שיביא אתו עסקים חדשים וייצור מקומות פרנסה נוספים. לטובת כל אלה פועלים חברי הכנסת ומקדמים חוקים להקלות על מיסוי וחוק סבסוד משכנתאות בפריפריה.

אזור עדיפות לאומית

כדי להבין את משמעות החוק המקנה הטבות במשכנתא לתושבי הפריפריה, צריך להבין מהם אזורי עדיפות לאומית. אזור עדיפות לאומית הוא אזור שהמדינה החליטה כי הוא זקוק לאכלוס ומשיכת תושבים להתגורר באזור ויזמים שישקיעו בו, יפתחו בו עסקים חדשם או יעבירו לאזור זה עסקיהם הקיימים. בהגדרה של אזור מסוים כאזור עדיפות לאומית, יזמים ועסקים בתחומו מקבלים תמריצים והקלות במיסים, תושבים מקבלים אף הם הקלות מיסוי כמו כן תמיכה כלכלית, סיוע בכל הנדרש ועוד. ישנם שני אזורים בעלי עדיפות לאומית א וב ולכל אזור הטבות שונות.

מה אומר החוק

החוק כאמור מבצע דיפרנציאציה בין אזורי עדיפות לאומית וכך קובע החוק שהרוכשים דירה באזור עדיפות א יהיו זכאים להחזר של 800 ₪ על תשלומי המשכנתא וכמו כן יוכלו לקבל משכנתא נוספת בתנאים מיוחדים על סך 140 אלף שח. הבוחרים לרכוש דירה לאחר שחתמו על חוזה בעזרתו של עורך דין מקרקעין,  באזור עדיפות ב יהיו זכאים להחזר של 475 ₪ על תשלומי המשכנתא ומשכנתא נוספת על סך 90 אלף שח בתנאים מיוחדים. בתמורה להטבות מחויבים בעלי הדירות להתגורר בנכס שבאזור העדיפות למשך חמש שנים לפחות ומדובר על דירות ונכסים שהם בבנייה רוויה, בניה לגובה. 

מי שרוכש דירה בפריפריה כדאי שיתייעץ עם יועץ משכנתאות כך שייהנה מכל הזכויות.