טיפול משפטי בעסקת רכישת עסק קיים 

יזם שמעוניין לרכוש עסק קיים מאמין שמדובר בהזדמנות עסקית שכדאי לנצל. עם זאת, מאחר שעסק ותיק היה במגע עם ספקים, לקוחות ורשויות וברשותו נכסים, רכוש, מלאי, קניין רוחני, עובדים וכיוצ"ב, יש לבצע את עסקת הרכישה באמצעות עורך דין שמתמחה בכך. 

עורך דין מסחרי שמתמחה בליווי עסקאות רכישת עסק קיים, יבצע בדיקת נאותות אודות המצב המשפטי של העסק, ייעץ בשלב המו"מ המסחרי עם המוכר וינסח הסכם רכישה מקצועי שיעניק הגנות משפטיות לרוכש ויציג את האינטרסים העסקיים שלו.  

העלות שמשלמים על רכישת עסק קיים כוללת בד"כ פרמיה מעבר לסך העלות המצרפית של הקמת עסק דומה מאפס, ואולם ככל שהפרמיה מגלמת מוניטין, מחזור מכירות קבוע או דרך להתגבר על חסמי כניסה לתחום, הרי שניתן להצדיק את הכדאיות הכלכלית של המהלך העסקי. 

העסק הקיים יכול להיות בתחום פעילות שהיזם מנוסה בו בעצמו ושהוא מאמין שבאמצעות הכישורים, היכולות, הקשרים והניהול הרענן שהוא יביא אל העסק, יהיה ניתן להצליח מאוד ולגרוף רווחים גבוהים. 

לעיתים רוכשים עסק קיים כדי להשתמש בתשתיות שלו ובכך להעניק יתרון תחרותי לעסק אחר. רכישת עסק קיים יכולה לסייע ליזם שעוסק בתחום פעילות מסויים להתרחב, להתקרב אל לקוח הקצה או במקרים אחרים להתקרב אל שרשרת האספקה וכך לשפר את מצבו. 

כך לדוגמה, בעל מפעל לייצור מזון, רוכש קו הפצה קיים לסופרמרקטים וזאת בכדי לשפר את השליטה בהפצה ובשיווק של המוצרים, לחזק את הקשרים עם הקמעונאים ואולי גם להפיץ מוצרים של יצרנים אחרים. 

מה חובה לבדוק לפני רכישת עסק 

במסגרת בדיקת הנאותות המשפטית מוודאים שלעסק אין צו כינוס או צו פירוק, הסדרים לפריסת חובות, תביעות תלויות ועומדות שמתבררות בבתי משפט, גישור או בוררות. בנוסף, מגישים למוכר של העסק שאלון מיוחד ודרישה לספק מסמכים כאלו ואחרים.  

מלבד הבדיקות העצמאיות שמבצעים מאחורי הקלעים ומלבד ניתוח הדוחות והחומר שמתקבל מהמוכר, הסכם הרכישה כולל הצהרות של המוכר בדבר המצב המשפטי של העסק בהן הוא מתחייב כי הוא מספק מצג אמיתי ושלם לרוכש. 

בהתאם לסוג הפעילות העסקית של העסק הנמכר, מומלץ מאוד לא להתעצל, לרדת לשטח ולדבר עם אנשים אמיתיים שיכולים לשפוך אור אמיתי אודות טיב העסק. אפשר לשוחח עם ספקים, לקוחות, מתחרים ועוד. 

ליזמים שאינם מגיעים היישר מתחום הפעילות של העסק הקיים, כדאי לבצע גם ניתוח עסקי דקדקני לערכים המוספים שמציע העסק. כך לדוגמה: בדיקת המוצרים, השרות, אסטרטגיית פיתוח מוצרים, מצב בשוק, ניתוח התחרות, הזדמנויות, סיכונים, חולשות וחוזקות, ניתוח לקוחות, שותפויות אסטרטגיות, תמחור, יתרון תחרותי ועוד. 

דוגמאות לרכישת עסק קיים 

רכישת מכון כושר ואימוני ספורט אשר פועל שנים רבות ורשומים אליו מאות מנויים. 

רכישת חנות טמבוריה ומגרש לשיווק חומרי בניין לקבלני שיפוצים. 

רכישת חברה קבלנית שבונה מבנים ובניינים, רכישת מאפייה, רכישת מסעדה 

רכישת גן ילדים, רכישת בית אבות, רכישת אתר אינטרנט 

לכל עסקת רכישה של עסק קיים יש את המאפיינים שלה ובמהלך הטיפול המשפטי בונים לה קונסטרוקציה משפטית שתבטיח קיום יעיל והוגן. כך לדוגמה, ככל שהעסק פועל מתוך נכס מקרקעין עם הסכם שכירות אל מול הבעלים של הנכס, הרי שתנאי מתלה לקיום עסקת רכישת העסק הנו שהמשכיר יחתום על הסכם שכירות חדש מול הרוכש. 

לחילופין, עסק שמועסקים בו הרבה עובדים שכירים יצטרך להודיע להם על פיטורים ולפרוע את חובות התנאים הסוציאליים שלהם. לאחר מכן, הרוכש יוכל להעסיק חלק מהעובדים או את חלקם מחדש. 

במקרה של רכישת חברה העסקה הפופלרית ביותר הנה רכישת הפעילות העסקית של החברה, ללא המניות והאחריות המשפטית שמגיעה איתן. 

עו"ד דרור הראל מתמחה בייעוץ משפטי ליזמים, לעסקים ולחברות ובטיפול בחוזים מסחריים מגוונים לרבות בעניין עסקאות למכירת עסק קיים